Od form abstrakcyjnych po figuratywne, które razem dają wgląd w poszukiwania artystyczne twórcy. Krążą one wokół zagadnień związanych z krajobrazem, który według artysty, ma potencjał opisu długoterminowego przekształcania się społeczności związanej z danym miejscem oraz obecnością człowieka w surowej naturze.
Działania artystyczne Stefana Papčo oddają także jego fascynację wspinaczką górską i historią słowackiego alpinizmu. Zgodnie z mottem Pavla Pochýlego, jednego z jego najwybitniejszych przedstawicieli, „Niemożliwe jest tylko jedną z możliwości”, Papčo podejmuje tematy zetknięcia z sytuacjami ekstremalnymi i prób przekraczania granic ludzkiej wytrzymałości.
Prezentowany na wystawie cykl zatytułowany „Kardynalność”, na który składają się instalacje z żelaza, drewna, silikonu i szkła, koncentruje się na pierwszym z wymienionych zagadnień – krajobrazie. Poszczególne prace noszą tytuły zaczerpnięte od nazw konkretnych tras wspinaczkowych. Ich, niekiedy czysto rzeźbiarskie, nazwy wywodzą się z doświadczenia pierwszego spotkania ze ścianą skalną.
Zdradzają respekt wobec odkrywanej przestrzeni i chęć oswojenia jej. Każde pierwsze podejście rozrysowywane jest w formie schematu lub mapy z wykorzystaniem specyficznego języka wizualnego. Artysta łącząc poetykę nazw i owe abstrakcyjne schematy, modeluje je na nowo. Efektem jest tak zwana mentalna architektura, abstrakcyjne formy wykonane w różnych materiałach tworzące wspólny horyzont. Poprzez te wypadkowe rzeczywistej przestrzeni i nacechowanej emocjami nazwy artysta podejmuje próbę przekazania odwiedzającym galerię osobistego przeżycia zetknięcia ze ścianą skalną. Otwiera przed widzem różne formy doświadczania od konkretnego, materialnego do czysto duchowego.
Wystawa obejmuje także wybrane prace z ważnego dla twórczości słowackiego artysty cyklu zatytułowanego „Obywatele”. Jest to grupa rzeźb poświęconych wybitnym postaciom słowackiego alpinizmu lat 70. i 80. XX w. Papčo, opierając się na archiwalnych fotografiach wykonał realistyczne rzeźby w drewnie przedstawiające odpoczywających na trasach, skrytych w śpiworach wspinaczy.
Projekt jest oparty na procesie, w ciągu kilku lat artysta umieszczał rzeźby w masywach górskich na właściwych trasach, które pokonywali czechosłowaccy alpiniści. Pozostawione na ścianach skalnych, niczym upamiętnienie ich zdobywców, poddają się siłom natury, drewno pracuje, adaptuje się do otoczenia. Wraz z rzeźbą artysta pozostawiał kamerę, ożywiając w ten sposób przeszłość w bezpośredniej transmisji z ekstremalnych warunków górskich do bezpiecznej atmosfery galerii.
Artysta nawiązuje tym gestem także do historycznych uwarunkowań alpinizmu w Czechosłowacji. Przynależący do tego elitarnego grona, byli jednymi z niewielu obywateli, którzy w okresie komunizmu mieli szansę dotknięcia prawdziwej wolności. Papčo oddaje hołd ich sile woli, dążeniom ku wolności i pokonywania granic ludzkiej wytrzymałości.
Partnerzy: Instytut Słowacki w Warszawie, Slovak Arts Council
Data:
piątek, 16.08.2019 - sobota, 14.09.2019
Godzina 12:00
Wykonawca / Organizator:
Galeria Le Guern
Lokalizacja:
Galeria Le Guern
ul. Katowicka 25
03-932 Warszawa
Bilety:
Wstęp bezpłatny - 0 PLN