Na ekspozycji zobaczycie:
- Wczesne, nieznane szerokiej publiczności prace malarskie i malowane tkaniny Abakanowicz,
- Część prac, które prezentowane były dotąd tylko raz – właśnie w Kordegardzie,
- Jedną z tkanin, która wcześniej była wystawiana w Tate Modern.
Wśród eksponatów znajdą się dzieła pochodzące z:
- Fundacji Abakanowicz,
- Centralnego Muzeum Włókiennictwa,
- Kolekcji Andrzeja Starmacha.
Magdalena Abakanowicz. Prolog
Przywołujemy pierwszą indywidualną wystawę Magdaleny Abakanowicz. Te same co przed sześćdziesięciu pięciu laty przestrzenie warszawskiej Kordegardy, te same prace. Po festiwalu prezentacji najbardziej znanych i rewolucyjnych dokonań artystki w ważnych europejskich międzynarodowych instytucjach, związanych ze sztuką współczesną, m.in. w słynnej Tate Modern w Londynie, cofamy się do początku jej drogi twórczej – debiutu w 1960 roku. Dzięki temu możemy spojrzeć na pierwszy świadomie zbudowany pokaz artystyczny przez pryzmat idei rozwijanych przez Abakanowicz w późniejszych realizacjach czy w świetle jej dokonań, które zmieniły spojrzenie na materialność tkaniny, na pracę z przestrzenią i które ukształtowały nowy język form.
Na ówczesnej wystawie Abakanowicz zrywa z tradycyjnymi rolami przypisywanymi tkaninie, podejmuje zagadnienia związane z językiem sztuk wizualnych. To gest porzucenia ram – w sensie formalnym, jak i świadoma decyzja podjęcia pracy z przestrzenią. Kiedy powojenne malarstwo lat pięćdziesiątych przez braki materiałowe pozostawało zredukowane do małych formatów, a cenzura ograniczała obecność abstrakcji do piętnastu procent w przestrzeniach publicznych prezentacji, Magdalena Abakanowicz wyszła poza te ograniczenia. Zaprezentowała abstrakcyjne kompozycje na powierzchni rozpostartych w przestrzeni płócien.
Malarskie kompozycje, pokazane na wystawie, były dla niej projektami, które przenosiła na oswobodzone z ram, luźno puszczone w przestrzeni tkaniny. Ich elastyczne powierzchnie poddawały się ruchowi powietrza; uwolnione od ściany i jakikolwiek elementów konstrukcyjnych, anektowały przestrzeń. Brak ram otwierał wolność wypowiedzi. W 1958 roku Wojciech Fangor i Stanisław Zamecznik zrealizowali pierwszy environment „Studium Przestrzeni”. Dwa lata później młoda artystka poprzez swą instalację dokonała podobnego gestu. Wkroczyła w przestrzeń układem swobodnych wielkoformatowych abstrakcyjno-biologicznych płócien. Pociągała ją duża skala.
Magdalena Abakanowicz za pomocą świadomie prowadzonego światła budowała plany i dramaturgię przekazu. Już wtedy, myśląc o wystawie jako o całości wieloelementowej wypowiedzi, zapoczątkowała rozwijany później proces budowania instalacji in situ, wchodzących w relacje z architekturą. Później pójdzie krok dalej, kreując światy przeznaczone do sensualnego doświadczania.
Patrzymy dziś na tę wystawę poprzez drogę międzynarodowych sukcesów artystki, znajomość teorii, interpretacji i kontekstów jej sztuki, by na nowo odczytać jej pierwsze artystyczne gesty.
Autor: Marta Kowalewska, kuratorka wystawy
Wernisaż: 13 lutego g. 18:00
Oprowadzania kuratorskie prowadzone przez Martę Kowalewską, które odbędą się o godzinie 16:00, 17:00 i 18:00 w następujących terminach:
- 14 lutego (piątek) – „Magdalena Abakanowicz. Pedagodzy i środowisko artystyczne / wpływy i inspiracje”
- 07 marca (piątek) – „Zderzenie dwóch tradycji. Magdalena Abakanowicz na światowej scenie artystycznej”
- 28 marca (piątek) – „Zagadnienie przestrzeni w twórczości Magdaleny Abakanowicz”
Wstęp do Galerii i na wydarzenia jest bezpłatny.
Kuratorzy: Marta Kowalewska, Henryk Gac
Współpraca: Zespół kuratorski Kordegardy – Katarzyna Haber, Agnieszka Bebłowska Bednarkiewicz
Data:
czwartek, 13.02.2025 - niedziela, 30.03.2025
Godzina 11:00
Wykonawca / Organizator:
Kordegarda. Galeria Narodowego Centrum Kultury
Lokalizacja:
Galeria Kordegarda
ul. Krakowskie Przedmieście 15
00-071 Warszawa - Śródmieście
Bilety:
Wstęp bezpłatny - 0 PLN