Missa solemnis Ludwiga van Beethovena to obok Mszy h-moll Johanna Sebastiana Bacha oraz Requiem d-moll Wolfganga Amadeusa Mozarta jedno z największych dzieł muzyki sakralnej. Wrocławski NFM dał tę przyjemność melomanom i zabrzmiał uroczystym utworem w Sali Głównej podczas 57. edycji Festiwalu Wratislavia Cantans.
Praca nad materiałem Mszy uroczystej trwała w latach 1819–1823, przypadła na ostatni etap twórczości Ludwiga van Beethovena. Był to czas, w którym powstały wielkie dzieła kompozytora, takie jak Sonata „Hammerklavier” czy słynna IX Symfonia.
Missa Solemnis składa się z pięciu rozbudowanych części – Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus oraz Agnus Dei – opracowanych w sposób daleko wykraczający poza ramy tradycyjnego cyklu mszalnego. Obsada dzieła jest bardzo liczna, zostało bowiem przeznaczone na kwartet solistów, chór, a także wielką orkiestrę wspartą brzmieniem organów. Mszę zamówił u Beethovena jego przyjaciel, a zarazem uczeń i patron, arcyksiążę Rudolf Habsburg, który chciał jej wykonaniem uświetnić swoją intronizację na arcybiskupa Ołomuńca. Wydarzenie miało miejsce w 1819 roku, kompozytor nie zdążył jednak wypełnić rzeczonego zobowiązania, kreśląc ostatnie dźwięki w partyturze cztery lata później. Pełne wirtuozerii, efektowne brzmienie monumentalnej mszy wynagrodziło jednak oczekującym opóźnienie ze strony twórcy. Kompozycja nosi znamiona późnego stylu Beethovena, który operuje na jej materiale raptownymi kontrastami, wykorzystując zarówno dynamikę, tempo, jak i samą harmonię. Stosowane przez artystę zabiegi znacząco podkreśliły ekspresję nowatorskiego dzieła powstałego u progu romantyzmu.
Podczas koncertu w ramach 57. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans poprowadził je wybitny dyrygent Sir John Eliot Gardiner. Na estradzie Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki maestro wystąpił wraz z solistami oraz zespołami Monteverdi Choir oraz Orchestre Révolutionnaire et Romantique, których jest zarazem dyrektorem artystycznym.
Sir John Eliot Gardiner wraz z artystami zadedykowali koncert śp. królowej Elżbiecie II oraz nowemu królowi Karolowi III. Wśród wykonawców wybitnego dzieła znaleźli się: Lucy Crowe – sopran, Ann Hallenberg – mezzosopran, Giovanni Sala – tenor, Matthew Rose – bas, Monteverdi Choir Orchestre Révolutionnaire et Romantique.
Owacje na stojąco zakończyły poniedziałkowy, festiwalowy wieczór. Wyraźne głosy uznania wyrażali melomani po koncercie w foyer NFM i przed gmachem okazałego budynku.
oprac.do.