Nie możesz uwierzyć? Tak! To możliwe! Aktorzy zamknięci w mechanicznych ciałach. Humanoidalni artyści mówiący dialogami z Lema lub objaśniający wielowymiarowość.
Kto będzie grał? Roboty, a dokładnie RoboThespiany, powstały w brytyjskiej firmie Engineered Arts Ltd. Zaprogramowanie każdego z nich trwało pół roku. W stworzonych przez Centrum Nauki Kopernik sztukach gra trzech robotycznych aktorów. Głosów użyczają im m.in. Piotr Fronczewski, Marian Opania, Wiktor Zborowski i Marta Lipińska.
Teatr Robotyczny jest stałym elementem galerii Korzenie cywilizacji – unikatowej na skalę europejską ekspozycji, łączącej nauki ścisłe z humanistyką. Celem Teatru jest prezentacja istotnych tematów z różnych dziedzin nauk ścisłych i humanistycznych w sposób angażujący emocje, więc przez to łatwiejszy do przyswojenia. Dodatkowym celem Teatru jest wspieranie edukacji szkolnej i uzupełnianie jej o dzieła, twórców i problematykę wykraczające poza ramy oficjalnych programów nauczania.
Na przedstawienie do Teatru Robotycznego wchodzi się według kolejności przybycia, wstęp w ramach biletu do Centrum. Widownia może pomieścić 50 osób, biletów do Teatru nie można zarezerwować,
Obecnie grane są trzy sztuki – adaptację opowiadania Stanisława Lema „O Królewiczu Ferrycym i Królewnie Krystali”, spektakl „Tajemnica pustej szafy, czyli duchy z czwartego wymiaru” oraz „Ojciec wie najlepiej” adaptację klasycznej baśni Hansa Christiana Andersena.
Czas trwania sztuki – 20 minut.
Spóźnieni widzowie nie będą wpuszczani na salę.
Repertuar:
O królewiczu Ferrycym i królewnie Krystali
Scenariusz przedstawienia oparto na jednej ze słynnych „Bajek robotów” Stanisława Lema.
Mężny robot Ferrycy zakochuje się w pięknej księżniczce Krystali. Ona jednak – mimo iż jest robotem – chce za męża bladawca, czyli człowieka. Powody tej aberracji stanowią dla robotów niezgłębioną tajemnicę – przecież ród ludzki to największy wróg ich cywilizacji. Ferrycy postanawia jednak mimo wszystko zdobyć rękę Krystali.
Perypetie zakochanego robota to pretekst, by pokazać w satyrycznym świetle dzieje ludzkości. Groteska i humor mieszają się z refleksją nad kondycją współczesnego człowieka. Ostatecznie jednak (jak to u Lema) przeważa ton dobrotliwej zadumy – w głównej mierze dzięki charakterystycznemu językowi, łączącemu archaiczny styl baśniowy z nowoczesną terminologią naukowo-techniczną.
Ojciec wie najlepiej
Adaptacja klasycznej baśni Hansa Christiana Andersena.
Fabuła przenosi nas do wiejskiej chaty, w której mieszkają główni bohaterowie – zgodne i kochające się małżeństwo. Wkrótce gospodarz wyruszy na targ, by sprzedać konia lub zamieni go na coś bardziej przydatnego w obejściu. Z czym wróci do domu? Sprawdź!
Spektakl zbudowany jest na kontrastach. Zaawansowani technologicznie aktorzy nie tylko odtwarzają ludzkie postaci, ale także – mimo swej industrialnej przynależności – przenoszą się na wieś. Metaliczna, futurystyczna natura robotów kontrastuje z miękkością plasteliny, wykorzystanej w oryginalnych animacjach Moniki Kuczynieckiej.
Tajemnica pustej szafy, czyli duchy z czwartego wymiaru
Spektakl na motywach XIX-wiecznego opowiadania Edwina A. Abbotta Flatland: A Romance of Many Dimensions.
Kwadrat z krainy Płaszczaków wyrusza w podróż do trzeciego wymiaru. To, co nam (trójwymiarowcom) wydaje się oczywiste, dla płaszczaka jest niewyobrażalne, niepojęte, tajemnicze i cudowne. Podobnie jak dla ludzi niewyobrażalne są przedmioty czterowymiarowe (choć matematycy potrafią opisywać przestrzeń dowolnowymiarową).
To opowieść o wielowymiarowych światach. Tytułowa tajemnica staje się początkiem fantastycznej podróży, w którą wybierają się główni bohaterowie.
Spektakl ma charakter edukacyjny. Z uwagi na poziom wiedzy geometrycznej niezbędnej do jego zrozumienia, skierowany jest do uczniów gimnazjów, szkół średnich oraz osób dorosłych.
Data:
środa, 20.03.2019 - niedziela, 22.12.2019
Godzina 09:00
Wykonawca / Organizator:
Centrum Nauki Kopernik
Lokalizacja:
Centrum Nauki Kopernik
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 20
00-390 Warszawa
Bilety:
Cena od - 18 PLN
Cena do - 27 PLN