Wartościami łączącymi obie części dyptyku baletowego – Exodus w choreografii Anny Hop i Bieguni-Harnasie w choreografii Izadory Weiss – są muzyka polska (Wojciech Kilar, Karol Szymanowski) oraz motyw ruchu, wędrówki i poszukiwania swojego miejsca.
Dla Anny Hop inspiracją okazała się muzyka Wojciecha Kilara, szczególnie jego wokalno-instrumentalny Exodus (1981), nawiązujący do biblijnego wyjścia Izraelitów z Egiptu. Muzyką Kilara artystka posiłkowała się już w choreografii Moving To… w ramach projektu Poznanie przez taniec (2014).
Exodus zakiełkował w jej wyobraźni, prowadząc ku wizji monumentalnego przedstawienia choreograficznego, które w warstwie filozoficznej odnosi się do pojęcia fatum ciążącego nad ludzkim losem. Artystka wyobraża je sobie jako zaklęty krąg tych samych błędów, którym ludzkość podąża od tysięcy lat, nie mogąc wyrwać się z pułapki powtarzalności.
Bohaterem spektaklu jest zbiorowość – artystka angażuje w nim kilkudziesięciu tancerzy, Chór i Orkiestrę Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. W warstwie ruchowej inspirują ją społeczności owadów, ptaków przemieszczających się w grupach zespolonych jak jeden organizm, ludzi żyjących w skupiskach. Zaś w warstwie wizualnej – crush artowe prace Bogusława Lustyka i Dekalog Krzysztofa Kieślowskiego, w których scenerią wydarzeń jest ludzka termitiera z wielkiej płyty.
Czas trwania: 2 h 25 min
Data:
niedziela, 13.02.2022, 18:00
Wykonawca / Organizator:
Teatr Wielki / Opera Narodwa
Lokalizacja:
Teatr Narodowy
plac Teatralny 3
00-077 Warszawa
Bilety:
Bilety od - 44 PLN